Weekend nickerie, de dagen ertussen en Parabello! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Meline Herrema - WaarBenJij.nu Weekend nickerie, de dagen ertussen en Parabello! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Meline Herrema - WaarBenJij.nu

Weekend nickerie, de dagen ertussen en Parabello!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Meline

01 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 61. 21 november 2008

Jaa, vandaag was het dan zover! Ons weekend Nickerie ging beginnen. Vanochtend om 10 uur werden we opgehaald door de mannen van OBO (zo noemen die club surinamers zichzelf). Ik zat samen met Jennie en Kirsten bij Pedro in de auto luxe auto, met airco. Prima voor elkaar dus. Wel jammer dat we het eerste uur nog rondjes moesten rijden door Paramaribo waarvan mij het doel een beetje ontgaan is…In ieder geval. Na een uur in Paramaribo te hebben gecrosst was het dan al zover: Jennie moest plassen. Zet een paar vrouwen bij elkaar in de auto, zeg dat ze heel lang moeten zitten, en binnen een uur moet er iemand plassen, haha! Nou jah, bij de eerst en de beste roti shop gestopt waar Jennie haar boodschap kon achterlaten. Wij wachten braaf in de auto, totdat Pedro vroeg of we bouterse kenden. Nou ja, daar hadden we wel het een en ander van gehoord natuurlijk (denk aan de decembermoorden!) daarna vertelde Pedro ons alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat hij op dat moment naast onze auto parkeerde, en bouterse de man met het witte petje was. Kirsten en ik vlogen bijna tot het dak, en zaten met onze neus tegen de ramen gedrukt (gelukkig waren het geblindeerde ramen)! Het eerste rare alweer beleefd. Zo raar dat die man zo rustig op straat kan rondlopen, en ook over hoe iedereen over hem praat. Het lijkt alsof niemand het die man echt kwalijk durft te nemen wat hij heeft gedaan, raar is dat hoor! Dat komt ook doordat iedereen hier weet wat voor corrupte bende het is in de politiek, en als bouterse word opgesloten hij toch weer binnen een jaar vrij is…Mijn Nederlandse verstand kan daar gelukkig nog niet bij. Helemaal verbluft weer verder gereden richting Groningen waar onze eerste officiele stop zou zijn. Iets eerder zijn we al gestopt hoor om een drankje te nuttigen bij een plaatselijke chinees (supermarkt). Hier werd ik wederom tot gillens toe verbaast. Hier stond namelijk ook een vrachtauto geparkeerd. Normaal heb ik niet zoveel met vrachtauto’s hoor, maar vandaag wel. Wat stond er namelijk op: K. van Wieren containers Leeuwarden. Ik heb me helemaal dood gelachen, hoe is het mogelijk toch?! Snel een foto van gemaakt zodat ik het thuis kan bewijzen. Daarna verder gereden naar Groningen, wat hier een stuk kleiner is dan in Nederland. Stelde echt geen donder voor zegmaar. Een heel klein pleintje, ter grootte van een schoolplein stond vol met allemaal monumenten gedrukt, een klein eettentje, en dat was het eigelijk ook wel. Veel meer dan een foto met het bordje Groningen heb ik er niet van kunnen maken. Wel lekker Heri heri gegeten trouwens, wat onze kok van de trip “toetje” al gemaakt had. Toen weer met volle maag verder naar Wageningen. Dit was een iets grotere plek, waar we bij de rivier hebben gekeken en een grote rijstfabriek: SLM. Niet heel veel bijzonders aan te zien, alleen dat het ooit een kolossaal bedrijf is geweest. Toen nog een stop in Totnes gehad waar we een lekkere chocodip hebben gegeten, en half 6 gearriveerd in Nieuw Nickerie de tweede stad van Paramaribo (te vergelijken met de grootte van stiens). Hier hebben we ons gesetteld in het huis waar we vanavond in zouden overnachten. Dit was te vergelijken met ons huis in Paramaribo, alleen sliepen we met zijn zessen op een kamer van 9 vierkante meter. Prima te doen hoor, mij hoor je niet zeuren! Na onze rotzooi neergegooit te hebben zijn we nog naar zeedijk gereden. De zeedijk van Paramaribo. Echt heel typisch nederlandse zeedijk. Als je niet beter wist, zou je denken dat je thuis was. Hier konden we ook de overkant zien (brits Guyana) ook wel een leuk detail. Hier hebben we mooi zonsondergang gekeken. Wat ik trouwens helemaal vergeet te vertellen is dat je hier heel veel landbouw zag. Het landschap werd opvallend plat, zonder bomen, met veel rijstplantage’s (voor heit: Traktoren die ik gespot heb: Massey Fergusons en Ford. Combijnen: John Deere, Laverda, Claas, Fiatagri. Dealers: John Deere, New Holland en een Cat bij ons in paramaribo op de hoek van de straat. Misschien is er dus nog wel wat handel voor Miedema in switi sranan) Daarna met zijn allen bij de chinees uit eten geweest. Was erg lekker, met veel groentes, garnalen, en andere lekkere dingen! Thuis (nickerie thuis huis) nog een disco onder het huis gehad. Haha, ons huis hier begint namelijk pas op de 1e verdieping, waardoor we een ware buitenlucht disco wisten te creeeren met autos om het huis, en de knipperlichten aan;)

Dag 62. 22 november 2008

Vandaag naar Bigi pan! Rond half 12 vertrokken naar ons bootje (korjaal) waarmee we naar bigi pan zouden varen. Het eerste stuk moesten we over de rivier varen, daarna moesten we de boot over een dammetje duwen, en konden we verder varen over kreekjes. Deze helse tocht duurde ongeveer een uur a anderhalf uur. Ik heb kaaimannen gezien! (kaaimannen zijn gewoon krokodillen maar dan een beetje kleiner denk aan gemiddeld zo’n 2 meter) Poe, word je echt doodsbang van als je op nog geen 50 cm drijft van een kaaiman die zich verdacht heeft opgesteld. Raar genoeg went het ook wel weer een beetje, het wemelt hier namelijk van de kaaimannen, en iedereen roept dat ze je echt niets doen, dat geloof ik dan dus maar…Ook heb ik nog een reuze vis in mijn nek gehad. Ja in mijn nek! Dat lezen jullie goed. Ik zat namelijk met Kirsten voor in de boot rustig de natuur te spotten. Daar hoorden ook springende vissen bij (ongeveer een meter boven het water). Ik was er alleen niet vanuit gegaan dat er eentje via mijn nek in de boot zou springen. We hebben dus vervolgens als een stel idioten zitten gillen in de boot (vis was btw ook wel 30 cm groot hoor, geen aanstelleritus dus) We schijnen zelfs zo idioot overstag te zijn gegaan dat Jimmy (een man van OBO) die nog voor ons zat het nodig vond ons goed vast te houden omdat hij bang was dat we overboord zouden springen…achteraf denk ik ook dat ik daar serieus wel aan gedacht heb toen die vis onder mijn benen (bijna in mijn minirok) lag te spartelen en te springen. Nouja, een troost, we mochten hem vanavond lekker opeten; Payback zal ik maar zeggen…Ook veel vogels gespot, o.a. de rode ibis. Een knalrode rijger/flamingo achtige vogel. Mooi beest, wat je tenminste niet aanvalt;) Daarna zijn we gelukkig veilig aangekomen bij het meer, waar 5 hutten op paaltjes in waren gebouwd. Om het drama compleet te maken kregen we echt het krakkemikkerigste hutje toegewezen, waar we vervolgens met 21 man een nacht zaten opgesloten. Zo voelde het ook echt: opgesloten. De hut bestond namelijk uit een gammel bouwsel van gammele planken wat totaal zo’n 32 vierkante meter besloeg. De sanitaire voorzieningen misten tenzij je een pot die in een hokje boven het water staat waar je met een blik verf die je moet vullen met water om door te spoelen mee telt. Velen van jullie kunnen zich waarschijnlijk goed voorstellen dat ik me de eerste uren in die hut echt even diep en diep ongelukkig heb gevoelt. Werd er serieus een beetje claustrofobisch van, en was heel blij dat we hier maar 1 nacht hoefden te slapen. Gelukkig kwamen de andere boten al snel, en gingen we het meer op om netten uit te zetten voor ons avondeten. Ik heb hier niet aan mee geholpen, maar heb wel leuk in de boot toegekeken hoe dit werd gedaan. ’s Avonds in het donker ook weer meegeweest om de netten te legen. Een hele overwinning vond ik zelf. Je ziet namelijk echt geen hand voor je ogen dan op dat meer. Vindt het nog steeds een wonder dat we onze netten weer terug hebben gevonden die avond, kleine vangst dat was jammer. De mannen die ook nog waren wezen varen hadden een betere vangst: twee kaaimannen die ze vervolgens in ons kippehokje gingen slachten…lekker lekker. Wel heel heerlijk op de “veranda” (lees 2 vierkante meter zonder dak) gelegen naar de sterren te kijken. Echt heel veel sterren hier, ook satelieten, en minstens 40 vallende sterren gezien. Kon op het laatst gewoon niet meer dingen bedenken die ik moest wensen…wie had dat nou gedacht!;) Daarna gaan slapen in mijn hangmatje, dat lukte ook aardig totdat we een dikke plensbui op ons golfplaten dakje van het konijnenhok kregen. Natuurlijk lekte het boven mijn hangmat, en was ik bijna verzopen in mijn eigen hangmat. Haha, nee grapje hoor, zo dramatisch was het ook weer niet, maar was er op dat moment niet echt blij mee, ook jammer dat na zo’n bui er vies veel muskieten komen, die me helemaal leeg hebben gesabbelt. Had met al helemaal eskimoachtig ingepakt (sokken over de broek, capuchon op, en echt alles bedekt) voor de muskieten op bigi pan is dat niet genoeg…helaas!

Dag 63. 23 november 2008

Werd de volgende ochtend wakker met 19 muggebulten op mijn beide handen. Grrr! Het positieve van die ochtend was dat iedereen bigi pan inmiddels wel zat was, en we snel weer vertrokken richting de bewoonde wereld met douchen en wc’s die je automatisch kan doorspoelen! Kon die man wel tuute die ooit de wc heeft uitgevonden! Terugreis in de boot hebben we 19 kaaimannen gespot! Echt om de tien meter zag je wel zo’n beest. Terug gekomen in Nickerie gingen we weer naar ons huis waar we de vorige nacht hadden geslapen, hier was tijd om te douchen, en gingen we weer lekker eten. Ook moesten er even boodschappen worden gedaan. Toen Lloyd echter terugkwam met de boodschappen had hij nog iemand voor ons meegenomen: Damaru! Haha, jaaa, we hebben vrijdag een afspraak met hem, maar lloyd wist dat niet, en was hem tegengekomen en had hem gestrikt om even bij zijn nederlandse fans langs te gaan. Toch wel leuk. Wist alleen niet echt wat ik moest vragen, en kon niet veel meer uitbrengen dan dat ie een mooie auto had…! Toen nog uit eten geweest bij een indonesisch restaurantje, wat helemaal mooi jungle/bigi pan stijl was beschilderd. Heel leuk, en wederom erg lekker eten! Daarna aan de terugreis begonnen van weer 240 km. Een stop gemaakt in coronie, waar we de oceaan nog even hebben gezien, en wat gegeten en gedronken hebben. Toen weer over de langste brug van suriname: 1.6 km (100 meter langer dan de surinamebrug dus) en rond zeven uur met een softijsje van de Mac Donalds achter de kiezen weer bij ons eigen vertrouwde huisje aangekomen. Tevreden en nog helemaal onder de indruk van ons weekend mijn bed in gekropen. Veel beleefd, en zeer primitief, maar erg leuk en ook wel leerzaam om een keer gezien te hebben!!!

Dag 64. 24 november 2008

Vanochtend behandeld, weinig bijzonders. Vanmiddag ook niets spetterends, vanavond moest ik echter afdansen!!! Jaja, de rest had namelijk afgelopen donderdag (toen ik net had besloten eens 1 keertje over te slaan) afgedanst, en was geslaagd voor hun semi-1. Maar in het begin van de les moest ik er samen met nog twee andere cursisten ook aan geloven en mijn dansjes opvoeren: Met succes gelukkig! Ben nu dus semi-2 salsa danseres (betekenend dat je beginnende GEVORDERDE bent, en een certificaat krijgt…STOERRR!) Daarna nog leuk met de mannen gedanst waren namelijk maar heel weinig vrouwen, waardoor ik mijn zwakkere moves wat bij kon laten spijkeren! Kan nu heel tevreden mijn bedje instappen dus! x

Dag 65. 25 november 2008

Vandaag vrij! Jaja, vandaag was het hier een nationale feestdag; onafhankelijkheidsdag! Wat betekende dat we om half tien (voor het eerst) met de bus naar de stad zijn vertrokken, waar we op het onafhankelijkheidsplein een militaire optocht zouden aanschouwen…dit viel een beetje tegen. De speech van de president (en de president zelf trouwens ook..) heb ik gemist, en ik heb die militairen minsten een half uur in de “geef acht” houding zien staan, weinig boeiends aan dus! Na dat dikke half uur gingen ze onder trommelgeroffel het plein af, en heb ik ze niet weer gezien…Daarna naar de palmentuin geweest en door de rest van de stad gelopen en bij alle kraampjes gekeken met eten, speelgoed en heel veel sieraden (wat ons vrouwen ontzettend gelukkig maakt!) En wat betekent dat we onze doekoe’s flink laten rollen. Heel erg druk en gezellig was het in de stad; alle vrouwen en meisjes waren namelijk in traditionele surinaamse kleding. Echt, echt een leuk feest! Daarna nog leuk bij Zus & zo geluncht, en toen weer naar huus gegaan…(ja ik noem het al thuis, best raar…) Daar verder niet zo veel spectaculairs nog gedaan. Voor school bezig geweest, en mijn ventilator gerepareerd, meer kan ik er niet van maken vandaag…

Dag 66. 26 november 2008

Vanochtend behandeld, en vanmiddag afspraak met Melisa gehad. Niks bijzonders aan bod gekomen, even een overleg of alles nog goed ging met de behandelingen en of we nog vragen hadden. Niet heel bijzonder. Vanmiddag nog even aan het internet geweest bij de school naast mijn school, lekker dichtbij dus! Hier heb ik de hele site van de h&m ondersteboven en vanuit alle hoeken met grote bewondering/jaloezie zitten bekijken. Had opeens ernstige heimwee naar het Nederlandse winkelwalhalla….*zucht! Wat is mijn leven hier toch zwaar, haha! Maar, ben inmiddels wel zover dat ik mijn terugkom week al aan het volplannen ben. Donderdag ochtend naar de kapper lekker knippen en kleuren, en donderdag middag shoppen! Kon me vanmiddag net inhouden om niet online alvast wat dingen te bestellen voor mijn terugkomst…. Sribi SwitiX

Dag 67. 27 november 2008

Vandaag overdag weinig beleefd, vanmiddag bij Choi’s geweest, een grote supermarkt, waar ze heel veel lekkere Nederlandse producten hebben. Dus ook wat gezond voedsel wt we hier wat missen, flink ingeslagen dus! Vanavond hadden we afterparty van het weekend. Rond 9 uur ben ik nog met Paulien richting blauwgrond vertrokken waar ze gingen eten…de rest was namelijk eerst al wezen zwemmen, en ging toen eten (hadden wij al gedaan). Na het eten zijn we bij riverside geweest, en heb ik leren poolen! Jaja, alweer iets wat ik kan als ik terugkom. Heb zelfs nog een paar ballen in de gaten weten te stoten, doel bereikt dus! Ook namen we hier afscheid van Mayke, die zondag weer naar huis zou gaan. (die was ook een paar keer mee op trip met obo) ter ere van het afscheid kreeg iedereen een sleutelhanger van suriname, en een portemonneetje! Wel een leuk gebaar van onze obo’ ers! Daarna nog lekker gedanst en gespringt in de Havana Lounge. Net als in Nederland langer gebleven dan gepland, en als laatsten de Havana verlaten…wel terugkijkend op een erg leuke avond! X

Dag 68. 28 november 2008

Sybrich Jariggg! Olee, 20! En linda natuurlijk ook mijn huisgenootje: dubbel feest dus. Vandaag bezig geweest met de opdracht, en vanaf vier uur taart gegeten met de rest, en andere slechte rolkwekende dingen gegeten (heb sinds deze week opgemerkt dat ik ben gegroeid namelijk, en de tijd van denk na over wat je eet is begonnen, voor ik straks niet meer in het vliegtuig pas;)haha) Daarna kwam Damaru (de zanger van die leuke surinaamse liedjes waar wij zo gek op zijn hier) leuk en gezellig gehad. Maar ook met een doel. Als groep moeten wij namelijk een gezamenlijk project uitvoeren voor de kinderen uit de bovenbouw van de basisscholen in de wijk Abrabroki. Hiervoor wouden we Damaru eigelijk strikken om een klein inieminieconcert te geven zodat die dag helemaal “ the BOMM” word. Ennn, dat is ons gelukt. We moeten alleen nog concreet een datum met hem afspreken, wanneer het allemaal gaat gebeuren…Ook hebben we ontdekt dat we samen met Damaru terug vliegen naar Nederland. Hier gaat hij namelijk een duetje opnemen met Yes-R (wie weet heb ik vanmiddag een meet & greet gehad met Nederlands volgende nieuwe superster) (Yes-R is de rapper waar we heenreis mee in het vliegtuig zaten) wat een toeval! Wie weet zitten we met nog meer bekende nederlanders in het vliegtuig…alles kan blijkt hier maar weer. Toen Damaru weer was vertrokken zijn wij naar het pannekoekenhuis gegaan, en hebben we heerlijk een surinaamse pannenkoek gegeten ter ere van Linda haar 23 jarige jubileum, daarna nog een drankje gedronken bij de bamboe hut. Leuke gezellige avond gehad!

Dag 69. 29 november 2008

Vandaag de hele dag genikst, heel klein beetje met de opdracht bezig geweest, verder uitgeslapen, gezont en genikst. Zes uur moesten we salsa dansen. Het begin van onze semi-2 lessen. Dit word ook in een echte dansstudio gegeven in de maretraite mall. (na de tijd kun je dus nog leuk even shoppen daar!) Ik vond het leuk, heb weer allemaal nieuwe pasjes geleerd. Verder weinig beleefd vandaag! Tot morgen! X

Dag 70. 30 november 2008

Vandaag zondag = chilldag! We hadden afgesproken om met de hele groep naar Parabello te gaan, een nieuw vakantieoord (white beach achtig) waar je de hele dag lekker kunt zonnen, eten, chillen en zwemmen. Leuk en gezellig gehad. Verdere details over vandaag zien jullie later nog! Vanavond vergaderd, en aardappelanders gegeten! Lekker! Voor het eerst aardappels gegeten hier trouwens…haha! Leuk detail…

  • 01 December 2008 - 22:54

    Bokje De Vries :

    nog bedankt voor je post leuk,
    hebben ook een druk weekend gehad ivm sinterklaas dat doen we in 2 keer volgende week zijn de terpstras aan de beurt
    het ga je goed want ik wil nu op bed moet morgen vroeg op veel succes daar
    doeiiiii bokje

  • 03 December 2008 - 21:14

    Maaike:

    He Meline,

    Nou ik denk ik moet nodig maar weer eens reageren, anders heb je alleen steeds reacties van muoike Bokje. Jeetje, wat is muoike Bokje steeds up to date!! Kan ik niet tegenop hoor!

    Maar goed, leuk dat je weer wat foto's hebt geplaatst. Hierdoor wordt het voor ons een heel klein beetje makkelijker om een voorstelling te maken van jou belevenissen daar. Want dat blijft toch heel moeilijk hoor!

    Nou jullie vervelen je nog niet daar zie ik wel, dus ga zo door! Vooral veel blijven zien daar! Je hebt nu de kans!!

    Ik zal nu nog even aan het dichten, dus de groetjes maar weer.

    Doei!!

    Maaike

  • 07 December 2008 - 21:53

    Maaike Drost-Woudwyk:

    Hé Meline,
    Zo te lezen gaat het erg goed met je. Ik heb wel respect voor je moed! Als ik al die beesten en vooral beestjes zie op je foto's, lopen bij mij al de rillingen over mijn rug, bbbbrrrrrrrrr. Wij hebben sinterklaas weer achter de rug, op naar de kerst! Nog heel veel plezier daar en bedankt voor je verhalen en foto's, zo dromen wij zo nu en dan ook even weg richting Suriname. groetjes van je nicht Maaike.

  • 08 December 2008 - 18:14

    Albertine:

    Hee Meline,

    Via Alyanne haar site/hyves ofzo vond ik laatst jouw waarbenjij site.. en sindsdien ben ik verslaafd ;)
    Wat kan jij ontzettend leuk schrijven en wat doe je een hoop leuke dingen! Geniet van je overige tijd daar!

    Groetjes Albertine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Galibi!

10 Januari 2009

Na zakkenrollers toch mijn liefde hier gevonden!

03 Januari 2009

Oud en Nieuw &zo;)

28 December 2008

Berg & dal, kerst en nog veel meer...!

13 December 2008

Minavallen en de rest van week...
Meline

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 13229
Totaal aantal bezoekers 44630

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: