Dag 52. tot 60 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Meline Herrema - WaarBenJij.nu Dag 52. tot 60 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Meline Herrema - WaarBenJij.nu

Dag 52. tot 60

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Meline

26 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 52. 12 november

Vandaag weer aan het werk. Zo voelt het namelijk al. Ik kom er iedere dag, uitgezonderd de vrijdag. En ik word als een collega/juf beschouwd. Kan ik vast wat oefenen voor later! Iig. Vandaag bijzonder bezoek tijdens een van mijn behandelingen. De INSPECTIE. Ja, zonder grapjes, de inspectie was op school bezoek, en wou ook graag bekijken wat de logopedist voor werkzaamheden uitvoert op de Saron school. Kreeg vervolgens dus een kruisverhoor, waarin ik allerlei onnodige details moest vertellen. Wat nog wel mooi was, dat toen ze kwam kijken bij een behandeling, ze graag op een stoel wou zitten (kon ik wel begrijpen hoor). Ik heb alleen halve stoelen, waar mevr. De inspectie niet op kon zitten. Heb haar dus vervolgens maar mijn stoel aangeboden. Maar daar kon ze ook niet op zitten. Er mist namelijk een klein hoekje van de stoel af, en die zou haar kleding kapot maken. Prima dan zeikwijf…mijn oplossingen waren in ieder geval op. Vervolgens plukte ze een kind uit de klas die een fatsoenlijke stoel voor haar moest zoeken. Ja, zo doe je dat inderdaad. Bij het kijken zei ze vrij weinig, alleen toen ze wegging zei ze “ik heb doorgegeven dat ze voor jouw een normale stoel moeten regelen” en weg was ze….Alweer wat doorstaan. Verder vandaag weinig uitgespookt. Niks bijzonders beleefd.

Do. Dag 53. 13 november

Dacht ik dat het gister gehad had op school, en alle belangrijke mensen nu bijna wel gezien had die op school zaten. Nee, vandaag werd ik opnieuw verrast met een mevrouw van de begeleiding vanuit de overheid ofzo. Een baan die mij niet helemaal duidelijk was; maar ze keek er in ieder geval naar of er kinderen op school zaten die eigelijk op het speciaal onderwijs hadden moeten zitten. En bij mij kwam ze mijn mening vragen over een kind. Wat ik wel heel goed vond trouwens, dit kind zit namelijk bij mij in behandeling. Echter wel volkomen onterecht beschuldigd van een laag IQ. Maar, zo gaat het hier. Iedereen doet maar wat. Was deze mevrouw het ook mee eens. Had dus nog best een leuk/interessant gesprek met haar. Wat op jullie waarschijnlijk helemaal niet overkomt. Nouja, sorry daarvoor, een duidelijkere uitleg kan ik er voorlopig niet van maken. Verder had ik vanmiddag intervisie op de stichting dacht ik. Zo was het namelijk gepland. Aangekomen bij de stichting ging dit echter niet door. Leuke, lieve stichting! (maar niet heus, begin ze behoorlijk zat te worden daar) Daarna doorgefietst naar Blue Frog waar ik het tripje Mina vallen vast heb betaald. Ook nog even geinternet, en een milkshake bij de Mac gehad. ’s Avonds me helemaal de rambam gedanst bij salsa. Bah, na de les konden we bijna zwemmen met zijn allen op de dansvloer (zo zweterig en warm was het daar). Daarna naar huis gegaan en gaan slapen! X

Vrij. Dag 54. 14 november

Vandaag alweer weekend! Joehoe! Niet een niksdoedag hoor, we hadden afgesproken vandaag bezig te gaan met onze opdracht van Melisa. En leuke spellen gehoord van de kinderen van het kinderhuis hier, en zelf andere leuke dingen bedacht. Nu al een heel eind op weg dus. Alleen nog even in elkaar flanzen. Dus een vrijdag goed gaan zitten, en dan is die opdracht wel bijna af denk ik. Mooi vooruitzicht. Trouwens, ook nog met de andere logopedist gebeld waar we ook nog een opdracht voor moesten doen van Windesheim. Deze logopedist werkt hier in het ziekenhuis. Zij gaf echter aan terug naar Nederland te gaan, en dat de opdracht niet doorging. Wat ik natuurlijk erg jammer vind; nu moet ik nog een extra dag naar het zwembad. Wat hier echt een dramaaaa is (hahaha, grapje, was ik natuurlijk wel blij mee!) Verder vanavond filmpje met een paar van de meiden gekeken. 27 dresses. Heerlijke vrouwenfilm. Ohja, gisteravond, en vanochtend ook boek gelezen. Blauw water van Simone van der vlucht. Mooi boek! Aanrader jongens (lees eeke)!

Zat. Dag 55. 15 november

Vandaag niet zo veel gedaan. Even geinternet, in de hangmat op het terrein gechillt, en verder vrij weinig gedaan. Ohja, kirsten haar extensions ontklit, en linda haar haren half ingevlochten. Voelde me vandaag net de kapper. Ga nu filmpjes kijken met Paulien en Kirs, we hebben het rijk lekker voor ons alleen (bucket list; prachtigeee film lees; tranen in de ogen en alle drie jankend op de bank). De rest doet een surinaamse kookcursus. Tot morgen lievee mensjes! X

Dag 56 16. november 2008

It’s a beautiful sundayyy and the sun is shining! (haha! Bij jullie vast niet! Volg namelijk trouw het Nederlandse nieuws ’s avonds en dan vang ik wel eens wat op van een temperatuur van 6 graden!) Nou voor ons niet hoor, tel er maar gerust 30 graden bij op. Gemiddeld zitten we hier in een temperatuur van 35 graden, gevoelstemperatuur volgens de krant gemiddeld van 45 tot 51 graden (nog even en we komen kokend terug!) Prima weertje om de hele dag aan het zwembad te gaan liggen. Zo gezegd zo gedaan. Samen met Paulien lekker gezwommen en genikst; Heerlijk! Rond een uurtje of vier in een tropische stortbui weer naar huis gefietst, omgekleed en Sinterklaas verwelkomt in Suriname! Jaja, bij jullie kwam ‘ie gister, en vandaag bij ons. Een echt witte Sinterklaas! Met pieten! Geen zwarte pieten maar geblokte gekleurde pieten (niks geen discriminatie dus! Heel slim opgelost..)Het viel mij tegen hoe veel kinderen er waren, niet dat het niet druk was hoor, maar beslist niet vergelijkbaar met nederlandse begrippen. Ook valt op dat niemand hier de liedjes kent, en het paard word hier niet Americo genoemd maar schimmeltje. Verder hoort hier bij de intocht ook een grote sponsor die Sinterklaas zogenaamd van Zanderij (het vliegveld ja; Sinterklaas komt hier met het vliegtuig!) word gehaald. Ook is er een grote brassband die achter het paard aanrent, en allemaal stripfiguren/poppen die er ook wat bij wandelen…De kinderen mochten een kleurplaat KOPEN! (belachelijk!) en inleveren bij sinterklaas zodat ze misschien er een prijs mee konden winnen. Ook konden ze hun inschrijven om met de sint om de foto…Kortom; Sinterklaas die in Nederland komt is veeel leuker! Op de terugweg zijn we nog langs het huis van de president gereden; dit stelde ook niet heel vies veel voor. Wel mooi hoor, maar geen kasteeltje ofzo (hij schijnt heel gierig te zijn namelijk…) Verder niks gedaan vandaag! Morgen is onze huisgenoot Yvon (de vrijwilliger die hier alleen kwam, en dus als enige niet van windesheim is) jarig. Zo dus de kamer versieren met veel balonnen, slingers, toeters en bellen.

Dag 57. 17 november 2008

Vanochtend vijf voor 7 eruit en met de hele meut zingen bij Yvon; jaja, Yvon word vandaag namelijk 23 jaar! Olee! Gelukkig was ze aangenaam verrast met onze zangkunsten, en de versierde woonkamer. Daarna begon onze werkweek gewoon weer, en moest er weer gewerkt worden. Niks bijzonders beleefd. In de middag was ik de gelukkige die naar het zorgteam overleg van de stichting mocht. Oleee! Dat is dus echte tijdverspilling. Een kleine 2 uren zit je daar met mensen van de stichting aan de tafel, die allemaal bijna de 2 uren vol praten met een constant gezeur over alles. Bah! Helemaal als je weet dat deze zelfde mensen op een dag niets uitvoeren….Dat is wel iets wat ik hier jammer vind. Iedereen daarmee bedoel ik alle mensen die hier wonen en werken hebben op alles en iedereen wat aan te merken, in plaats van dat ze daar hard en werken om te proberen het te verbeteren doen ze zelf ook helemaal niks. Het schiet dus allemaal geen bal op. Het klinkt hard, maar daar komt het wel op neer. Gelukkig hoef je maar eens in de 8 weken naar zo’n vergadering, en hoef ik hier hoogtuit nog 1 keer 2 uur te zitten luisteren. Inbreng hebben de stagiaires namelijk niet op de stichting. En dat terwijl de hele stichting eigelijk draait op stagiaires. Gelukkig haal ik voldoende voldoening uit de kinderen die ik behandel en uit de leerkrachten op school, want anders weet ik niet of ik wel voor de stichting had willen werken…
Genoeg gezeur voor vandaag! Yvon is jarig, en het is een vrolijke dag. Thuis gekomen gingen we lekker taart eten en kadootjes geven! Helemaal leuk en gezellig. Daarna weer naar salsa. Gelukkig ging het draaien wat beter…Na salsa nog lekker met iedereen bij Broki (de dansschool) gegeten. En daarna naar huis gegaan…leuke maar drukke dag gehad! XX

Dag 58 18 november 2008

Hallo, vandaag was het dan zover. Ik heb me verslapen. Ik wist dat het me een keer zou gebeuren en vandaag was dus de dag. Tien voor half negen is Kirsten zo aardig geweest me uit mijn schoonheidsslaapje te wekken, waardoor ik nog 10 minuten had om me klaar te maken en op school te komen; rennen dus (mem kent dit scenario)! Maar, desondanks toch om half negen kunnen beginnen met mijn eerste behandeling. Maar goed ook, want toen ik een klein kwartiertje bezig was kwam Melisa ineens langs! Die was gister al onverwachts bij Kirsten op bezoek geweest op school, en vandaag dus bij mij. Kon er ook nog wel bij…als je dan toch slecht begint moet je het ook goed doen toch?! Niet bar veel commentaar, maar misschien geeft ze dat morgen wel als we weer een bespreking met haar hebben. Verder vrij weinig beleefd op school. Vanmiddag bij Marleen geweest. Zij is (nederlands) logopedist in het academisch ziekenhuis hier. Eigelijk zouden we ook nog een opdracht voor haar moeten doen, maar deze vervalt omdat zij zelf na 3 jaar hier gewoont te hebben ook in februari weer terugkeert naar Nederland. Scheelt ons wel mooi wat werk! We zijn er dus vanmiddag geweest, was wel leuk op zich, maar weinig wijzer van geworden. We gaan nog een keer een vrijdagochtend met haar meekijken hoe het hier gesteld is met het medische wereldje en hoe ze hier sondevoeding geven…schijnt ontzettend wreed te gaan, dus kan me vast voorbereiden. Vanavond met iedereen ons wekelijkse “zondag” (nu dus op dinsdag) avondmaal gehad, en daarna vergaderd. Niets bijzonders verder. Ga nu snel in bed, ben doodmoe, en heb hoofdpijn…Trusten!X

Dag 59. 19 november 2008

Tsja wat heb ik gister ook alweer gedaan..dat krijg je ervan als je de ’s avonds niet schrijft. ’s Ochtends gewoon behandeld. Niks bijzonders wat ik me kan herinneren. ’s Middags even op internet gezeten en eindelijk eens een paar fotos op de site gegooid. Binnenkort zal ik nog eens zo’n sessie houden, en er nog een paar op gooien! Daarna bij de super surinaamse kralen winkel geweest. Prachtige kralen gezien, niet gekocht (idd niet gekocht jullie lezen het goed!) Ben namelijk officieel bankroet. Bah wat een akelig gevoel…het klopt dus echt wat mensen zeggen. Als je in een goedkoop land leeft, betekend echt nog niet dat je ook goedkoop uit bent. Plus dat de tripjes helemaal niet goedkoop zijn. Daar betaal je bakken met geld voor…In ieder geval…’s avonds gezellig met Yvon en Kirsten aan het kletsen geweest. Het is echt wel lekker hoor met allemaal vrouwen in een huis. Heerlijk eindeloos kleppen over de meest stomme dingen. Helaas is er ook altijd iemand ongesteld, maar met 11 vrouwen in een huis, kunnen zelfs die hun meningen met een ander die in hetzelfde schuitje zitten delen! Hahaha. Niks geen holland’s next topmodel perikelen in het huis. Maar gewoon een grote gezellige bende! Die soms keihard met zijn allen aan het lachen is. Weten jullie ook weer even hoe het hier in huis is:)

p.s. Vandaag een brief van Beppe M. gekregen! Heel leuk hoor!! Ook alle andere berichtjes die jullie plaatsen op de site, en de kaartjes die ik krijg vind ik heel erg super leuk! Vooral mee doorgaan dus. Kan alleen niet altijd reageren, maar waardeer ze zeker wel!!!! X

Dag 60. 20 november 2008

Vandaag weer behandeld, en de eerste kindjes vandaag al voor het laatst gezien! Die zijn gewoon al uitbehandeld, althans, er zijn slechtere kinderen dan hun in de klas, die nu meer noodzaak hebben. Twee super leuke jongentjes. Vond het net als hun erg jammer, ze hadden het al in de klas gehoord van juf namelijk. Als afsluiting de hele tijd maar leuke leerzame spelletjes gedaan. Maar toch wel een droevig momentje hoor! Ze wouden niet terug naar de klas vandaag, en 1 van de stoere knullen moest bijna huilen (ik trouwens ook) heb in de pauze snel mijn camera opgehaalt zodat ik ze nog wel even op de gevoelige plaat kan vastleggen. Ook komen ze gelukkig nog wel eens langs in de pauze om even te kwekken. Besefte nu ook ineens dat ik over een kleine twee maand dit moment met alle kinderen ga beleven, en me sterk afvraag of ik het dan wel droog kan houden. Want het zijn allemaal zulke lieve kinderen! Als het even kon wou ik ze allemaal wel mee terug nemen naar Nederland! (niet dat ze het hier allemaal slecht hebben hoor!) Maar daar denk ik nog maar niet teveel over na. De decembermaand gaat waarschijnlijk al snel genoeg met al die feestdagen. Jullie geloven het vast niet, maar 4 maanden is echt niets. De tijd vliegt hier om. Het besef dat ik in zuid-amerika zit gaat echter heel langzaam. Af en toe besef ik me dat echt niet, en moet ik mezelf daar even aan herinneren dat ik gewoon met mijn fietsje door ZUID-AMERIKA cross! Vanmiddag ook nog gesprek met Melisa gehad. Spannend! Was erg benieuwd wat ze zou zeggen van mijn behandelingen die ze had gezien van de week (was er zelf namelijk niet erg tevreden over, en vond haar ook heel stil). Dit had ik natuurlijk weer helemaal verkeerd ingeschat. Ze was namelijk heel DIK tevreden! We leverden prima werk, en behandelden goed. Ze zei zelfs dat we niet onder deden voor de 4e jaars! Nou dat vond ik echt een reuze compliment. Helemaal omdat ze hier al zo kritisch zijn over 3e jaars. Met een grote veer in mijn kont terug naar huis gefietst dus, haha! Nu had ik eigelijk moeten salsa dansen. Ben niet gegaan…slecht he? Ik vind het zelf namelijk ook wel een beetje slecht, maar weet wel dat ik de hele week al harstikke moe ben, en veel hoofdpijn heb. En aangezien ik geen zin had, en morgen op tripje ga naar Nickerie om 10 uur, vond ik dat excuus genoeg om 1 keer even over te slaan. Verder weinig nieuws vandaag dus laat het hier maar bij…Leafs en een bigi brasa voor jim!! X

p.s. Morgen ben ik precies op de helft! Gaat echt veel te snel! Had nog wel 2 maand willen blijven…maar misschien veranderd dat nog wel als regentijd hier zo begint…

  • 27 November 2008 - 20:19

    Bokje De Vries:

    hoi meline het gaat goed met je stage worden het allemaal 9 gens of ben je met wat minder ook wel tevreden
    nu nog een beetje minder rennen en rustig van alles genieten maar hoe zit dat nou bank roet had je toch je banknummer even door moeten geven het is volgende week ook sinterklaas nu die man is wel heel oud maar hij telebankiert wel dus doe niet bescheiden je weet nooit wat je vangt
    .
    dus dit is de wijze raad van een oude tante
    doooeeei bokje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Galibi!

10 Januari 2009

Na zakkenrollers toch mijn liefde hier gevonden!

03 Januari 2009

Oud en Nieuw &zo;)

28 December 2008

Berg & dal, kerst en nog veel meer...!

13 December 2008

Minavallen en de rest van week...
Meline

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 44631

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: