Dag 28 tm 35 Afdansen Salsa & Ford Zeelandia! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Meline Herrema - WaarBenJij.nu Dag 28 tm 35 Afdansen Salsa & Ford Zeelandia! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Meline Herrema - WaarBenJij.nu

Dag 28 tm 35 Afdansen Salsa & Ford Zeelandia!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Meline

28 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 28. 20 oktober 2008

Vandaag niet zo veel bijzonders gedaan. Beetje rondgehangen op de vrije dag. Het was hier namelijk vandaag feest. Chinees immigratiefeest. Er werd gevierd dat er 155 jaar chinezen in suriname zijn…als ik het tenminste goed begrepen heb. Verder wat met school bezig geweest overdag, en lekker uitgeslapen enzo. ’s Avonds hebben we bij een lekker echt Nederlands Frietpunt gegeten. Ja, met kroketten, frikandellen, kaassouffles en de hele rambam! Daarna nog even op het onafhankelijkheidsplein geweest. Hier was een grote kliek chinezen keihard aan het feesten. Toen we er naartoe liepen was er allemaal mooi siervuurwerk te zien. Aangekomen bij het plein bleek dat dat niet het enige vuurwerk was wat ze die dag hadden afgestoken. De straat was helemaal rood van 1000 klappers en weet ik veel wat voor akelig vuurwerk allemaal. Er waren ook veel leuke dingen hoor, allemaal eettentjes, keiharde muziek, en het gebouw aan het onafhankelijkheidsplein was helemaal chinees versierd met allemaal lampjes, lampionnetjes en vlaggen en slingers enzo…leuk om gezien/meegemaakt te hebben!

Dag 29. 21 oktober 2008

Vandaag laatste keer observeren. Eindelijk! Klas 6. wel een beetje eng. Alle jongentjes in de klas beginnen zich uit te sloven, en willen het liefst zoveel mogelijk aandacht opeisen. Nou ja. Ik heb mijn werk kunnen doen, en er een kind uit kunnen pikken. De tweede klas 6 was trouwens wel erg leuk hoor! De lerares van die klas is een soort onderdirectrice, en ik kende ik dus al een beetje. Ze kregen een leesles, en ze hielden een discussie over de chinese feestdag en natuurlijk de chinese immigratie. Leuk om te zien! Heb erg gelachen. Deze vrouw kon echt goed lesgeven! Je zag die kinderen ook genieten. Zo mochten ze bijna allemaal de minister van buitenlandse zaken zijn, journalist of cameraman. Prachtig. Eindconclusie van de les: Chinezen zorgen voor rijst, voor schoenen, en supermarkten die bijna altijd open zijn maar maken ook veel kinderen! Haha. Kunnen jullie je de les ook een beetje voorstellen. ’s Middags ben ik naar het internetcafe geweest, en ’s avonds naar salsa. Ohja; nog wat voor beppe E. ik heb hier nog maar 2 vrouwen met krulspelden in over straat zien lopen…het is nu dus niet meer de trend hier….Nou ik zal mijn onderzoek nog even verder voorbereiden, dan kan ik die kinderen morgen goed aan de tand voelen! XX

Dag 30. 22 oktober 2008

Vandaag weer naar stage. Voor het eerst onderzoeken/screenen in mijn lokaaltje. Eindelijk wat leuks doen, en niet voor je uit zitten staren in een klas op zoek naar hulpeloze logopedie-kindertjes. Moest vanochtend 5 kinderen uit klas 1 bekijken. En dat ging eigelijk best wel goed!! De test sloeg goed aan, de kinderen vonden het leuk, en ik kreeg duidelijke resultaten. Wat wil je nou nog meer?! Twee van de vijf kinderen hadden geen logopedie nodig, dus ik ben hard bezig om van mijn 22 kindjes naar 12 te gaan…Vanmiddag niks gedaan eigelijk. Rapporteren, en onderzoek van morgen voor kinderen van klas 2 en 3. Net gegeten en zometeen nog even series kijken….Sex and the city of gooische vrouwen gok ik…Verder vandaag weinig bijzondere dingen beleefd. Of nouja. Ik onderzocht een kindje uit klas 1. (groep 3) die al 10 jaar was. Het was een meisje trouwens. Ze had een hele kleine woordenschat, en zei veel dingen in het Sranan Tongo. Wel heeft ze meerdere malen tegen mij gezegd tijdens het onderzoeken dat ze vaker met juffrouw (ik dus) wou spelen, omdat ze dit jaar over wou gaan. Het arme kind. Gelukkig kan ik haar dat ook bieden (dat spelen dan; dat overgaan kan ik natuurlijk niet garanderen) maar het raakte me wel even. In de pauze kwam ze ook weer bij me staan. Ben benieuwd hoe dat de volgende keer gaat. Ze was niet de enige trouwens die in de pauze bij me kwam staan. Er kwam echt een grote bende klas 1’ ers op me afgevlogen die allemaal spelletjes wouden doen met me. Haha, voelde me erg gewild! Maar dat is een goed teken toch? Heb ook liever die kinderen achter me aan dan hun rare vaders;) Nou hier laat ik het bij voor vandaag. Tot morgenn lieve mensennn! X

Dag 31. 23 oktober 2008

Vandaag alweer mijn laatste werkdag van deze week. Heb vandaag kinderen uit klas 1. (kwam de juf vandaag nog mee, dat deze eigelijk ook wel logopedie konden gebruiken…) kinderen uit klas 2. en nog een paar uit klas 3. 8 kinderen gezien, dus mijn werk goed gedaan! ’s Middags ben ik met Kirsten de stad in geweest. Eerst even de mail gecheckt, gepint, en toen fietsen verlengd. Mijn wonderbaarlijk fantastische fiets trapte nu alweer door. Bij zus en zo bleek (althans dat zei die man) dat het achterwiel helemaal versleten was ofzo, ik denk zelf meer aan een tandwiel, iig het maakt ook niet uit; maar ik had recht op een andere fiets! Jippie! De studentenfietsen (die hebben geen versnellingen en handremmen) waren namelijk op, waardoor ik nu op een uberr relaxte fiets Paramaribo door kan crossen. Denk serieus dat ik nu 3 keer sneller kan fietsen. Toen lekker op het terras gezeten aan de waterkant tussen de locale bejaarden, en heerlijk van een colaatje genoten. Daarna onze fietstocht voortgezet, nog even blijven plakken bij bodeco tours om te vragen naar het tripje berg en dal. Willen we namelijk misschien ook nog wel doen nu we geld overhouden met ons goedkope tripje brownsberg. Bij de trip berg en dal ga je survivallen dit kan! Inhouden dat je gaat kayakken, boswandelen, en het ding waar het allemaal om te doen is wat mij betreft een enorme kabelbaan over de surinamerivier. Ik zag ook een plaatje waar je in zoon broekje moet stappen en dan aan een touw als ware Jane naar beneden kan vliegen…(lijkt mij dan ook wel weer wat) Maar daar kan ik jullie nog niet meer over vertellen helaas. Want voor het tripje berg en dal schijn je bij een apart reisbureau te moeten boeken, die alleen dat tripje verzorgd. Ik kom hier vast wel op terug….Daarna nog boodschappen gedaan. ’s Avonds zijn we met alle dames uit geweest in Havana Lounge. Een soort salsa/lounge club. Tot een uur of 1 a half 2 kan je salsa dansen, en daarna wordt er gewone discotheek muziek gedraaid waar je op kan dansen. Erg geslaagde avond! 4 uur weer thuis gekomen, hoop dat ik goed genoeg geoefend heb om morgen mijn test salsa te halen….we zullen het zien! Trusten! X

Dag 32. 24 oktober

Vandaag weekend! Lekker uitgeslapen tot 11 uur. Heerlijk. Net zoals thuis. Toen er toch maar uitgegaan, om ook nog wat nuttigs te doen vandaag. Kwam alleen niet zo snel op gang. Misschien toch een beetje brakjes van gisteren…eerst even lekker een uurtje in de zon gelegen, en daarna aan de slag gegaan met mijn onderzoeksverslagen van gisteren. Daarna even gezont in onze achtertuin. Gegeten en getut, en toen naar de Salsatest. Jaja, het moment was (gelukkig!) eindelijk daar. Heb mezelf van te voren heerlijk op lopen fokken, en was dus lekker zenuwachtig (met alles wat daarbij hoor…). Dolle pret dus. We moesten per vijftal naar binnen toe, allemaal hadden we een prachtig rugnummer op waar de jury ons aan kon herkennen. Toen kwam er een gevorderde heer op ons afgevlogen, die ons 5 minuten door de dansen heen mocht leiden. Eerst twee en een halve minuut salsa dansen, en daarna nog twee en een halve minuut merenque. Daarna mochten we heerlijk nog een tijdje wachten op de uitslag. Wat een feest! Ze lieten wel een hele leuke film zien hoor in de tijd dat we moesten wachten, met allemaal machtig goede dansers. Ben ik niks naast met mijn forward break en rock the boat…, maar voor tijdverdrijf was het prima beeldmateriaal! Maar uiteindelijk kwam de uitslag gelukkig, en was ik nog gelukkiger toen ik zag dat ik en de rest van groep geslaagd was:D! Jippie, vanaf vandaag kan ik dansschool Broki in lopen als semi 1 gevorderde danseres! In mijn enthousiasme heb ik me meteen maar opgegeven voor de volgende cursus. Vanaf nu dans ik dus op de maandag en de donderdag van 6 tot 8. Na de uitslag zijn we naar huis gegaan. Helaas pindakaas. Ik had het wel even willen vieren met de rest, maar Paulien en ik waren de enigen en zijn dus ook maar naar huis gegaan. Daarna al snel tevreden gaan slapen. Of; dat was het plan. Aangekomen in mijn (tot toen toe) insectloze kamer kwam er een gast op mij aflopen. Een enorme RODE! Tor van ongeveer 3 cm op mij aflopen, gelukkig liep het dier snel onder mijn zeil op de vloer en kon ik hem zo levend (na de stamp van mijn slipper was hij dood hoor) begraven. Dat had ik gehad. Kon gaan tandenpoetsen (of; dat dacht ik) Hier was echter ook nog iemand die zijn tanden met mijn tandenborstel wou gaan poetsen. Een kakkerlak-look-a-like zat boven op mijn haren van de tandenborstel. Gatverrrrrr! Hier heb ik de hulptroepen in de vorm van Linda ingeroepen die met een bezem (en veel moeite) het beest op de grond heeft kunnen gooien. Een kakkerlak kan je helaas niet doodstampen met een slipper (omdat ie dan eitjes gaat leggen) en moesten we dus vergiftigen. Ben sprintend naar de overkant gegaan heb ik baygon gehaald waar we alle insecten hier mee afmaken. Jammer genoeg heeft het beest dit geroken ofzo, en was hij onder het aanrecht in mijn kamer gekropen waardoor ik mijn hele kamer maar insectloos heb gemaakt met die vergifspray. Een heel avontuur zo laat op de avond, maar ben toch maar weer mooi veilig gaan slapen in mijn dierentuintje (kamer)! En natuurlijk mijn eerste salsa/merenque diploma op zak! Tot morgennnn amigos! X

Dag 33. 25 oktober 2008

Zaterdag; we hebben vandaag onze chilldag ingevult met een dagje zwembad! Lekker naar Vos gegaan, waar we de hele dag hebben liggen zonnen, en zwemmen. Heerlijk! Echt ervan genoten. Verder niet zo bar veel beleefd. Na ons zwembadtripje lekker pannenkoeken gaan bakken, en lekker van lopen smullen. Hmmm, heerlijk! ’s Avonds hadden we visite. Twee jongens van het salsadansen waren namelijk bereid om ons een pokerles te gaan geven! Jaja, ik kom hier nog eens geleerd weg! Als ik terugkom kan ik gewoon salsadansen en pokeren! Wat wil een mens nu nog meer??! Grapje hoor, maar het was wel heel erg leuk. Nooit gedacht dat ik dat een leuk spel zou gaan vinden. Maar het was zeker voor herhaling vatbaar! Leuk avondvullend programma! Verder geen nieuws vandaag…X

Dag 34. 26 oktober 2008

Vanochtend half 11 opgestaan, en me klaar gemaakt voor FORD ZEELANDIA PART II. Dit keer waren we er wel op tijd en mochten we ook mee met de rondleiding. Een surinaamse gids die erg van zeer moeilijke woorden, geschiedenis en jaartallen hield heeft ons 1,5 uur mee terug genomen in de tijd dat het ford nog in gebruik was. Kon niet zeggen dat ik daar heel erg voor in was vandaag…misschien gisteravond toch iets te lang doorgepokert (of de gids had gewoon wat te lang geslapen; zo bekijk ik het liever). Ben er ook niet bar veel wijzer van geworden. Samenvattend verhaal van wat ik nu weet gezien heb; slaven werden echt belachelijk behandeld (hoorde vandaag een verhaal van die man dat er ook slaven in tweeën werden getrokken door 4 paarden, bah!), het ford zag er best mooi uit, heb gezien waar de decembermoorden zijn gepleegd, en een soort schelpsteen gezien wat ze voor de bouw hebben gebruikt. Heb me laten vertellen dat je daar niet kogelgaten in ziet…heb er een foto van gemaakt voor de liefhebber. Daarna hebben we even de mail gelezen in het internetcafe, en nog wat gedronken en gegeten bij het vat. Iedereen nog bedankt voor alle leuke lieve berichtjes die ik van jullie krijg. Zit alleen telkens behoorlijk in tijdnood in het internetcafe dus kan niet op alle berichtjes reageren. Maaar ga vooral door, want ik geniet er echt van! Daarna terug gefietst “ Frisse middag dames” was de kreet van de dag. Nog steeds grappig wat voor dingen je soms worden nageroepen. Merughia ons buurmeisje (kindje van Theo de onderhoudsman/beheerder) voorgelezen uit onze super logopedie voorleesboekjes daarna mocht ze nog bij ons eten. En toen moesten we toch echt onze wekelijkse vergadering gaan houden…Niets bijzonders aan de orde gekomen. Nu nog wat onderzoeksverslagen schrijven en voorbereiden voor morgen! Drukke week, dus moet goed opletten en erbij blijven;) Tot morgennn! Ohja; Heit en mem: Bin benijd nei jim brief! Wacht tiisdei mei spanning af! X

Dag 35. 27 oktober 2008

Stond vanochtend op, keek op mijn telefoon en besefte ineens dat het dit weekend gewoon al november is! En ik dan eigelijk al bijna op de helft van mijn avontuur ben. Kan niet zeggen dat ik hier nu echt blij van werd. De tijd vliegt hier echt om, niet te geloven. Dacht er later nog eens over na, en denk dat ik zo weinig tijdsbesef heb door het weer hier. We zijn gewoon niet gewend aan mooi weer in november, waardoor het ook niet als november voelt. Gelukkig heb ik nog een paar dagen om aan het feit november te gaan wennen. Na deze gedachte begon het echte leven weer, met een lekkere ijskoude douche, ontbijtje en daarna keihard werken op mijn stage. Vandaag heb ik voor het eerst een kind mij iets laten leren ipv andersom. Er liep namelijk een enorme (ik schat zo’n 45 cm lange) slang op poten mijn lokaal binnen. Bah. Het bleek een Sapacca te zijn, en hij was niet gevaarlijk heb ik me door mijn kind laten vertellen. Wel een vies beest hoor…heb ‘m goed in de gaten gehouden! Ben nu ook al best oude kinderen aan het onderzoeken. Vandaag veel kinderen uit klas vier gezien (sommige zijn vaak blijven zitten, en dus al een stuk ouder). Moet nu dus ook echt de strenge juffrouw gaan uithangen, want anders lopen die jochies keihard over me heen. Ze zijn namelijk al groter en breder dan mij, en zo gedragen ze zich ook (zag in de pauze datzelfde jochie staan vozen met een meisje uit de klas, dat zie je (gelukkig) niet in NL!). Gelukkig kan ik nog beter praten en lezen, en houdt ik dus de voorsprong;)! Wat trouwens wel grappig is, hoe stoer ze zich ook gedragen en voelen, ik kan ze nog wel dol gelukkig maken met een sticker! Vandaag heb ik in de pauze de kinderen ook overwonnen na mijn verbeterde tactiek (vrijdag waren er namelijk minstens 50 kinderen in de pauze in mijn lokaal aan het vechten, stoeien, klimmen en schreeuwen die ik er met geen mogelijkheid uit kon krijgen tenzij ik met een lineaal ging lopen slingeren, en keihard gaat staan schreeuwen (wat ik dus niet doe)) vandaag dus andere tactiek; heb de deuropening afgesloten door er een tafel voor te zetten, en heb als een politieagent voor de ramen (waar geen ramen of tralies in zitten helaas) staan zeggen dat ze buiten moesten spelen, en niet bij mij in het “kantoor” (zo noemde een kindje het…vond het wel een mooie benaming voor een leeg lokaal met een paar halve tafels en stoelen). In ieder geval; tactiek tafel voor de deur blijft en werkt tot nu toe, de kinderen heb ik buiten de deur (die er ook niet is) kunnen houden. Zal binnenkort eens even foto’s maken van mijn behandel lokaaltje, zodat jullie daar straks thuis ook een beeld van hebben. Verder heb ik vandaag op stage mijn eerste stotterkind ontdekt. Helaas pindakaas, hier heb ik, en de rest van de logo’s praktisch niks voor meegenomen, en sta nu dus een beetje voor een raadsel hoe ik hem even zal gaan behandelen hier…iemand interesse om het uit te zoeken? Mail me vooral, dan stuur ik je meer gegevens over deze knul! Vanmiddag had ik eigelijk naar de stichting gemoeten, onze afspraak ging alleen niet door, omdat de beste mevrouw gewoon niet aanwezig bleek te zijn. Toen maar lekker aan het (hand!) wassen geweest, en mijn onderzoeksverslagen geschreven. Verder weinig gedaan vanmiddag, Merughia wederom vermaakt met voorlezen en andere spelletjes zoals schuilen (verstoppertje). Haar moeder moest namelijk op begrafenis en maakt dan van de gelegenheid gebruik om haar kind hier te droppen. Zo lang ze dat niet te vaak doet vind ik dat prima…Vanavond nog even gooische vrouwen gekeken en ga nu slapen…heb nog heel wat slaap in te halen van afgelopen week….X!

Ohja heb nog een leuk p.s. je! Zag vandaag de juf van klas 1 stickers uitdelen! Denk dus dat ze onbewust wat van mij aan het oppikken is! Ik vond het zo leuk, echt de ontdekking van de dag. Hoop dat ze me als voorbeeld ziet, en bijvoorbeeld de kinderen ook niet meer met een lat (lineaal) gaat bewerken!!!

  • 29 Oktober 2008 - 20:28

    Bokje De Vries:

    wat weer een avonturen meline wat zal jij het straks saai vinden als je weer in friesland bent ik ben vandaag bij bjoke op verjaardag geweest en heb haar een lach pop gegeven nu dat vond ze heel leuk op een gegeven moment lag de pop op de grond en trapte ze op de buik en de pop begon te lachen ,waarop bjoke antwoorde hij lacht nog. nu dat was even een ontdekking .
    ik heb ook nog een nieuwtje ik heb een uitvinder van een vriendje hij heeft een nieuwe urn ontdekt mischien kun jij hem in suriname introduceren want jij maakt nogal veel dieren af het is een urn voor dieren en gemaakt van een bijzondere soort klei die heel hard wordt en wanneer je deze in de tuin begraaft lost hij in de modder op knap he maar wel biologisch en dat is misschien wel de toekomst. nu de groeten van de uitvinder van de bio. aarde urn en zijn vrouwtje uit warten

  • 30 Oktober 2008 - 17:54

    Jetske:

    Ik ha myn opdracht wer dien en hoopje dat it goed komt. Hij is underweis. Folle plesier tawinske it kommende wykein en forsichtich oan.Wij leze wol wer hoe't it west is.

  • 03 November 2008 - 09:37

    Maaike Drost-Woudwyk:

    Hoi Meline,
    Even een kort berichtje vanuit Ljouwert. We lezen je stukjes met veel plezier en merken dat het goed met je gaat en dat je heel wat levenservaring opdoet! Prachtig, we wensen je dan ook nog heel veel plezier daar en geniet er nog maar lekker van, voor je het weet ga je weer naar huis.
    Met ons gaat het ook erg goed, vandaag mijn laatste dag verlof, morgen weer aan de slag en dan laat ik Sem en Jari aan de zorgen van de pakes en beppes over. Zal eerst wel weer flink wennen zijn, maar ja... zo gaat dat. Doe, zoals je mem zegt, voorzichtig en oant sjen! Maaike, Olaf, Jari en Sem

  • 03 November 2008 - 20:37

    Arjan:

    heey
    Mooi dast it sa nei dien sin hest der. Mooie ferhalen ek allegjer. Beleefst der yn ieder gefal mear as mij. Hjir gjit it "standaard" leven troch. do sist de tenminsten nog lekker warm bij. We he hjir de eerste nachtvorst alwer han. Folle plezier der nog
    Tut

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

Galibi!

10 Januari 2009

Na zakkenrollers toch mijn liefde hier gevonden!

03 Januari 2009

Oud en Nieuw &zo;)

28 December 2008

Berg & dal, kerst en nog veel meer...!

13 December 2008

Minavallen en de rest van week...
Meline

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 44623

Voorgaande reizen:

23 September 2008 - 21 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: